כל הגורמים להצלחת טיפול ואימון קיימים אצלכם. נשמע פשוט לא? אכן אני מבין שכמטפלים אתם מבינים את עובדה זו. אך האם אתם באמת מבינים מה המשמעות של המשפט הזה? אני מניח שלא כולכם מאתגרים את עצמכם בכל יום להביא את המטופלים שלכם בקליניקה להצלחה. הרי מה זה אומר אם טיפול הצליח, האם זו תחילתה או סיומה של סאגת הטיפול? מה יאפשר לכם להבין את הצלחת הטיפול ללא הבאת האינטליגנציה הפנימית שלכם אל תוך סיפור "המטפל המושיע" שנתקל במלא אבנים בדרך. שיפוט זו תכונה מעכבת מלהתקדם במהלך הטיפול, לכן הצלחת הטיפול תלויה בכך שלא תשפטו את עצמכם או את המטופל. לתנאים אין מקום בכל שלב של הטיפול. אתם פה כדי לקבל את המטופל, את דבריו ולאהוב אותו ללא תנאי.
אז איך יוצרים טיפול או אימון מוצלח?
תקשורת טובה – התנאי הראשוני לטיפול מוצלח הוא ההבנה שהמילה האחרונה היא של המטופל. תפקיד עיקרי שלכם כמטפלים זה לכוון את המטופלים שלכם להוביל את חייהם. האזינו למטופלים שלכם ודעו להסביר להם תהליכים עמוקים שקורים במהלך הטיפול. כשאני אומר "האזינו", אני מתכוון באמת להיות מסוגלים להקשיב ולדבר במקצועיות ובביטחון. אני ממליץ לתעד באופן ברור וביעילות את כל מה שאתם עושים עם המטופלים שלכם, במיוחד אם קורים "אירועים" משמעותיים במהלך הטיפול. רשמו לכם נקודות על דף. עקבו אחרי תאריכי טיפולים. יכול להיות שלקראת הטיפול הבא תזכרו בקשה מיוחדת של המטופל או טיפול מסוים שהבטחתם. מעקב אחרי המטופלים שלכם יועיל לכם בתקשורת מולם במהלך הטיפול.
יצירת איזון – יש לכל אחד ואחת מכם את הכישורים הייחודים ליצירת איזון במהלך הטיפול. דעו איך לשמור על עצמכם רגועים, למרות שהמטופל או המאומן עובר מולכם חוויה רגשית לא פשוטה. רגיעה ואיזון שלכם בכל רגע נתון חשובה בסיוע למטופלים שלכם ולכם להצליח בטיפול.
אתם הלפיד, נועדתם להאיר – אנחנו עובדים עם המטופלים כדי לסייע להם לפתור את הבעיות בחייהם. זכרו – למטופלים שלכם יש את היכולת לפתור כל סוגיה שעולה: פשוטה וגם מורכבת. אתם כאן כדי להאיר להם את הדרך לפתרון. הדליקו את הלפיד, האירו. אל תובילו אותם עם עיניים מכוסות אל הפתרון. בשני המקרים תגיעו ליעד, אך במקרה השני המטופל לא ידע את הדרך ובפעם הבאה יצטרך אתכם שוב כדי להגיע לפתרון דומה. במקרה זה עלול להתפתח דפוס של תלות בכם. אני ממליץ לא לתחזק תלות במרחב שלכם- תאפשרו למטופלים שלכם לרכוש את הכלים כדי שידעו לעלות מדרגה גם בעצמם.
אל תעשו את העבודה בשביל המטופלים שלכם, תנו להם כלים ותשמשו השראה כדי שינווטו את הדרך בעצמם.
תיהנו ממה שאתם עושים – אני מאמין שבחרתם במקצוע הטיפול או האימון מתוך אהבה ורצון לעזור לאחרים. אל תשכחו ליהנות מהתהליך ! אם אתם לא נהנים, יהיה לכם קשה להגיע לטיפול או אימון מוצלח.
סבלנות – אחת התכונות החשובות שכדאי שתהיה לכם כדי ליצור טיפול או אימון מוצלח זו סבלנות. מטופלים\מאומנים רבים מגיעים לטיפול\אימון פסימיים, מתוסכלים, עם מצבי רוח משתנים ועוד. זה שאתם רואים את הפוטנציאל הגלום אצל המטופל שלכם, לא אומר שהמטופל או המאומן שלכם רואה זאת. תאפשרו לו זמן לקלוט בעצמו בזמן המדויק לו. כמובן שתמיד מרומם להזכיר לו במידה וזה מדויק למשל: כמה הוא גדול ומדהים. אתם נמצאים בחדר הטיפולים כדי לאפשר למטופלים שלכם להתבטא, אתם שם כדי לאפשר למטופלים שלם לצמוח וללוות אותם בפתיחות, צעד אחר צעד, מבלי לדחוף ומבלי למשוך. נדרשת כאן סבלנות.
אמפתיה וחמלה – תראו שאכפת לכם. המטופלים שלכם אינם צריכים מטפל קשה, עצבני או לא סלחני אלא להפך, הם צריכים מטפל חם, מבין, שאכפת לו מרווחתם. יחד עם זאת, עליכם להיות נוכחים ולהישאר עם המצוקה של המטופל שלכם מבלי להישאב לתוך המערבולות הרגשיות ולהזדהות יתר על המידה. רק באופן הזה יוכל המטופל שלכם להרגיש ביטחון.
יצירתיות בטיפול – תכונה זו קיימת בתוככם. לעתים קרובות המטופלים שלכם ירגישו שאינם מחוברים לרגע מסוים או לאתגר ספציפי שעולה בטיפול. יש לכם את היכולת היצירתית לחשוב על פעולה שתעזור להם למצוא את הדרך כדי לעזור להם להבין את זה. לפעמים יהיה הכי נכון ומועיל לצאת החוצה משגרת הקליניקה ולהתאוורר קצת. פעולה יצירתיות יכולה להיות קריטית בפתרון בעיות וכמובן חייבת להתאים באופן אישי למטופלים שלכם.
לכל בעיה יש פתרון – למשפט זה הרבה מובנים שאין אפשרות להכירם ללא חקירה פנימית רחבה מעוגנת במשא ומתן פנימי של טוב ורע; מה משרת את המטופל שלי ואלו פעולות אינן משרתות את המטופל שלי? האם אני עושה הכול למען טיפול מוצלח ונכון לכל מטופל באשר הוא?
איזה מדד מראה לי מהו טיפול מוצלח? מהם הכלים שבאמצעותם עלי לבדוק שאכן התקיים טיפול מוצלח? לכל שאלות אלו ישנם תשובות מדויקות המתאימות באופן אישי לכל מטפל ומאמן. במעגלי כוח והעצמה למטפלים ומאמנים אנחנו עובדים בדיוק על נקודות אלו.
כל בעיה היא חיובית – משפט זה כמובן מוביל את האמונה שכל מה שקורה במהלך הטיפול זה לטובתו הגבוהה של המטופל כמובן. גם אם עולים נושאים חריפים שכביכול אינם ניתנים לפתרון ברגע נתון. התבוננות על הסיטואציה והקשבה לעצמכם בכל רגע, תנחה אתכם איך לפעול, לאן לכוון ומה לומר למטופלים והמאומנים שלכם.
מדדים לטיפול מוצלח
– האם עבדנו היום על הנקודה המדויקת למטופל? מה עשיתי היום בטיפול יחד עם המטופל למען ההתקדמות שלו?
– האם אני מרגיש שהענקתי למטופל או המאומן כלים חדשים לחשיבה, לניתוח סיטואציות? להתמודדות רגשית?
– האם עזרתי למטופל שלי לבנות קרקע יציבה ובטוחה ליצירת שינוי, להתפתחות, לפתיחות בכל מצב, לריפוי ?
– האם היה מספיק היום בטיפול רק העלאת מודעות או אולי גם טיפול נקודתי?
– האם בטיפול הסרתי את הבעיה מהשורש או שיש צורך בשליפת אמונות מגבילות\סותרות והטמעה הדרגתית של אמונות אשר משרתות את המטופל בצורה האופטימלית?
– האם יש צורך בתרגולים בבית ? האם להנחות המטופל לעבודה עצמית בנושא מסוים עד לפגישה הבאה?
– האם אני מרגיש שהמטופל בוטח בי ומאמין ביכולת שלי לסייע לו?
– האם אני מבין את המטופל שלי?
– האם חל שיפור במטופל? למשל: האם יש עלייה בתקווה, אמונה של המטופל בעצמו, האם ישנו שיפור בתפקודי החיים של המטופל כמו: לימודים, יחסים עם אנשים בסביבתו ועוד… האם חל שינוי לחיוב בגישה לחיים או בתפיסה לגבי סיטואציות מסוימות?
אני ממליץ לקבוע קריטריונים מדידים לשיפור או הצלחת הטיפול עם כל מטופל ומטופל בפני עצמו, שיכולים לעזור לכם בתהליך ולהבין בצורה יותר מדויקת איפה אתם עומדים מול המטופל שלכם ואיפה הוא עומד במדד ההצלחה מול עצמו כמובן. דוגמה אחת לכך קלה לביצוע: זה פשוט להזכיר למטופל שלכם איפה הוא היה והיכן הוא נמצא כיום. להראות לו את התהליך שעבר. מניסיון, פרספקטיבת על, מעודדת ומעניקה מוטיבציה למטופל להמשיך בתהליך.
זכרו: שינוי מצריך לא רק מודעות, אלא גם יכולת. לא מספיק שהמטופלים שלכם יהיו מודעים לדפוס התנהגותי מסוים כדי לעצור אותו. פעמים רבות יש צורך בשינוי התנהגותי. לפעמים השינוי מתרחש בהדרגה ולפעמים רואים אותו באופן מידי. קצב השינוי אינדיווידואלי לכל אחד ואחת.
דוגמאות לחסמים של טיפול מוצלח
– הקשר עם המטופל הופך למטרה במקום לאמצעי, על חשבון מטרות הטיפול. חשוב לזכור תמיד מהן הסיבות שבזכותן בחרתם להיות מטפלים ומאמנים. אל תתנו לרצון שלכם להגדיל את ההכנסה באמצעות יותר טיפולים, להאפיל על נכונות הקיום של הטיפול. לדוגמה: יכול להיווצר מצב שמטופל מסוים זקוק להפסקה של שבועיים או שלושה בין מפגש למפגש כדי לעבור תהליך מסוים כמו גדילה עד לנקודה שתהיה הכי שלמה לטיפול מדויק ואופטימלי.
חשוב לזכור: השאיפה המרכזית צריכה להיות שיפור אצל המטופל מחוץ לקליניקה – "בחיים האמתיים".
– המטופל עובד על עצמו רק בקליניקה מולכם – אחד מהמחסומים הכי גדולים לטיפול מוצלח הוא כאשר המטופלים מאמינים שרק להגיע לטיפול יעזור להם. אתם כמטפלים צריכים להעניק להם את הכלים להתמודד אחרי הטיפול עם הנושאים שעולים בטיפול.
– אתם שופטים את עצמכם ואת המטופלים שלכם באופן קבוע
– התנגדויות שאינן מקבלות התייחסות– למשל: התנגדות של המטופל לעובדה שלהיות באי נוחות זה חלק נורמלי מהחיים , או התנגדות שלכם כמטפלים לתגובותיו של המטופל אשר אינן מתרחשות לפי ציפיותיכם. התנגדות זה בעצם פחד בלתי נסבל שחשוב להתמודד אתו.
כמובן שיכולים להיווצר חסמים רבים נוספים. אני מזמין אתכם להתבונן ולכתוב על דף, מהם החסמים שלכם, אשר מונעים מכם להגיע לטיפול מוצלח עם המטופלים שלכם? עשו את המיטב שלכם כדי לשחרר חסמים. אם תעשו זאת, תמצאו את ההתקדמות שלכם כמטפלים ומאמנים הרבה יותר חלקה.
להרשמה למעגלי כוח והעצמה הקרוב – לחצו כאן
או התקשרו אליי: 052-8270340
אשמח לראותכם במעגלים
באהבה רבה
אביעד
השארת תגובה